Friday, May 1, 2009

Pendapatan sampingan - Bahaya yang perlu dinilai

Keadaan ekonomi sekarang yang tidak menentu sekejap naik, sekejup turun menyebab ramai orang terpikir untuk mencari pendapatan sampingan. Kita boleh berjumpa bermacam-macam peluang yang terhidang di depan mata baik iklan di akhbar atau pun di internet.

Bermacam-macam bentuk peluang yang dihidangkan kepada kita. Ada yang perlu menjual barang, mencari ahli baru, menjawap survey di internet, malah membaca e-mail sahaja boleh menjanakan pendapatan sampingan. Pendapatan yang di perolehi bergantung kepada produk yang ditwarkan. Ada yang berbentuk komisyen atau yang menawarkan hadiah yang boleh ditukar kepada wang. Yang paling menarik ada yang hanya goyang kaki di rumah tapi dapat menjana pendapatan berlipat ganda.

Tetapi dengan banyak cerita yang kita baca dan dengar, ramai yang terpedaya dengan skim-skim yang menjanjikan keuntungan berlipat ganda dari modal yang dikeluarkan. Kenapa ini terjadi? Walaupun hampir saban hari kita dihidangkan dengan berita-berita orang ramai tertipu tatapi masih ramai juga terpedaya.

Memang lumrah manusia, jika ditawarkan keuntungan yang berlipat ganda pasti mata akat tertutup, hati akan membara dengan tawaran yang diberikan. Memandangkan keaadan ekonomi yang sebegini rupa, ramai yang akan memilih jalan singkat untuk mendapatkan wang dan terjun tanpa memikirkan baik buruknya.

Bukan semua yang terpedaya kerana kelemahan menilai baik buruknya, ada juga yang sudah paham dan peka dengan masalah ini. Tapi tetap terjun mencari keuntungan berlipat ganda. Kenapa? Bagi mereka, untung sabut timbul, untung batu tenggelam. Perlu di ingat biasanya segala skim-skim yang menjanjikan keuntungan besar, ahli-ahli peringat atas@ peringkat awal, biasanya akan memperolehi pendapatan. Sama ada berlipat ganda atau pun memperolehi model kembali.

Bagaimana untuk mengelak dari terjebak ke kancah skim-skim sebegini?
1. Pastikan anda tidak terjerumus setelah mendengar taklimat buat kali pertama. Cuba cari maklumat dari kawan-kawan atau di internet.

2. Pastikan bentuk keuntungan yang anda bakal perolehi. Jika berlipat ganda dari modal yang di keluarkan, ada kemungkinan ia berbahaya.

3. Jika memerlukan anda menjual barang dan menjadi ahli, pastikan kemampuan anda. Bukan dari segi kewangan sahaja, tapi dari segi masa dan personaliti anda. Apa guna kalau mengeluarkan modal sehingga beratus-ratus kalo anda tidak menpunyai masa dan skill untuk bercakap dengan orang ramai. Pastikan latihan ada disediakan untuk anda.

Akhir sekali, tepuk dada tanya selera.

FADZLI JAFAR
Ultimate Money Making Website

No comments:

Post a Comment