Tuesday, November 4, 2008

Ingin Memulakan Online business??

[For Malaysian Blogger Only, Content: Malay Language]

“……tapi tak tahu hendak buat business apa???”

Sebenarnya ada bermacam-macam jenis online business yang dapat anda lakukan. Di dalam dunia siber, ada banyak peluang yang ditawarkan. Cuma anda perlu mencari dan buat penyelidikan sama ada benda ini boleh menjana pendapatan atau tidak. Anda juga di nasihati untuk menyelidik kemampuan diri sendiri sebelum memilih satu atau lebih cabang online business ini. Berikut beberapa home based business idea yang and boleh jalankan.

1. Affiliate marketing
Affiliate marketing adalah business mempromosikan product syarikat/individu lain. Anda akan memperolehi komisyen melalui product yang dijual. Kelebihan system ini adalah, anda hanya perlu menyediakan “landing page” yang akan mengarahkan bakal pembeli ke halaman syarikat yang menjual. Jika jualan terhasil, anda akan mendapat komisyen.

2. Jualan lelong seperti E-bay
Jika anda berminat menjual fizikal goods, ini lah model business yang anda boleh ceburi. Anda boleh menjual barang baru/terpakai malah e-book (jika anda tahu rahsia menjual e-book didalam e-bay). Kelebihan business ini, wang penghataran di tanggung pembeli.

3. Blog
Dengan mempunyai blog anda boleh menjana pendapatan. Pilih topik yang bagus supaya orang ramai mengunjungi blog anda. Daftarkan Adsense (iklan) dan masukkan didalam blog anda. Setiap kali pelawat klick pada iklan tersebut anda akan memperolehi komisyen.


4. Menjual pengetahuan anda melalui Video toturial
Jika anda ada pengetahuan seperti membuat laman web ataupun cara menanam / menjaga pokok bunga dihalaman rumah, anda boleh menjanakan pendapatan melalui video toturial.

5. Menjual pengetahuan anda melalui e-class dan teleseminar.
Sama seperti melalui video toturial, tetapi anda membuat kelas/kuliah atau teleseminar secara live di internet. Anda boleh mengenakan bayaran kepada setiap yang menghadiri sesi tersebut.

Sebenarnya ada banyak lagi. Jika anda inging mendapatkan maklumat lanjut sila layari:

Secret Affiliate Weapon

Saya memulakan langkah dari sini untuk memulakan Online business dan sedikit sebanyak membantu saya dengan memberikan gambaran jelas APA ITU ONLINE BUSINESS....
FADZLI JAFAR
http://www.profitstore4you.com/
p/s: Terjun ke dunia online business bukan satu perjudian, yang hanya adalah Risiko dan Peluang.

No comments:

Post a Comment